Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 29 October 2005 0 komen

Hijrah Remaja : Sebuah Program Yang Dekat Dengan Remaja

Ini kali kedua saya menonton rancangan baru yang disiarkan di ASTRO Ria. Saya tertarik dengan konsep rancangan tersebut. Rancangan tersebut telah dikendalikan oleh Farihin Abdul Fatah dan Wardina Safiyah. Masih ingat sebelum Akademi Fantasia 3 dikeudarakan, saya ada menyarankan agar Farihin dilantik sebagai Pengetua Akademi Fantasia ? Nampaknya beliau lebih sesuai untuk mengacarakan rancangan bercorak agama seperti Hijrah Remaja ini. Wardina Safiyah merupakan satu nama yang cukup sinonim dengan kecantikan dan kesopanannya. Satu ketika dahulu beliau membawakan imej seorang remaja urban, kini setelah berumah tangga, beliau membawakan imej seorang wanita muslim yang amat ideal pada pandangan mata saya.

Konsep rancangan ini amat segar walaupun membawakan persoalan yang berkaitan dengan agama. Kita lihat sahaja rancangan agama yang pernah saya tonton sejak kecil-kecil lagi seperti Hal Ehwal Islam, Al-Kuliyyah, Forum Perdana dan juga Pedoman. Rata-rata membawakan konsep syarahan yang sukar untuk mendekati remaja. Berbeza dengan rancangan ini yang boleh saya katakan dekat dengan remaja.

Lihat sahaja pada rekaan setnya yang agak menyerlah dengan warna-warna terang. Sekali pandang kita boleh tersilap ingatkan ia sebuah program hiburan. Menampilkan panel-panel yang terdiri dari ilmuan Islam dari pelbagai latar-belakang dan peringkat umur. Antara lain ia turut menampilkan panel dari kalangan remaja lelaki dan perempuan. Mereka berbincang tentang sesuatu isu yang diperdebatkan dengan lenggok bahasa mereka sendiri. Sekiranya mereka ingin berbicara dalam bahasa Inggeris, mereka akan berbicara dalam bahasa tersebut tanpa canggung. Hijrah Remaja turut menjemput seorang panel remaja perempuan yang tidak menutup aurat. Ini sekaligus menepis pandangan masyarakat bahawa untuk membincangkan persoalan agama, seseorang itu harus menutup aurat. Pandangan yang diberikan oleh mereka juga bernas dan perlu diambil kira secara kolektif.

Lihat sahaja pada apa yang terpapar pada skrin televisyen anda. Saya terpesona dengan design-design yang muncul pada skrin tv saya. Nampak ada kelainan dan tidak sekadar statik sambil mendengar panel berceramah tentang agama. Program Hijrah Remaja menampilkan satu kelainan yang sukar digambarkan. Saya akui saya bukanlah seorang yang gemar menonton rancangan bercorak agama persis Al-Kuliyyah, Forum Perdana atau Hal Ehwal Islam, tetapi saya tertarik dengan rancangan Hijrah Remaja ini. Ada semacam satu tarikan yang menarik saya untuk menonton rancangan ini. Farihin selaku hos rancangan mengemudi rancangan ini dengan imej santai tetapi masih berlandaskan nilai-nilai agama yang kuat. Wardina Safiyyah pula pada saya membawa rancangan ini untuk mendekati golongan remaja urban. Dua hos rancangan ini sudah cukup kuat untuk menarik saya mendekati rancangan sebegini.

Beberapa minggu lalu, rancangan ini berbicara tentang Hukum Merokok. Ada yang kata haram, ada yang kata makruh dan ada yang kata halal. Siapa kata rancangan sebegini tidak boleh mengundang airmata seperti rancangan Akademi Fantasia ? Di akhir rancangan Farihin berbicara di hadapan kamera sambil meminta agar anaknya menasihatkan beliau agar berhenti merokok. Dalam sebak dan linangan airmata Farihin begitu jujur sekali menyampaikan hasrat beliau kepada anaknya. Airmata Hijrah Remaja menurut pandangan saya lebih jelas keikhlasannya berbanding airmata Akademi Fantasia.

Kita tinggalkan isu minggu sudah. Minggu ini mereka berbicara tentang umur yang sesuai untuk menunaikan haji. Tentunya berdasarkan kemampuan, ramai di kalangan kita yang mampu untuk menunaikan haji pada peringkat umur yang masih muda. Ada juga yang belum cukup kemampuan, akan melaksanakan Rukun Islam kelima itu pada peringkat yang sudah tua. Ia semuanya bergantung kepada kemampuan wang ringgit dan kemampuan kesihatan.

Menurut salah seorang panel iaitu Syed Adam Alhabshi, sekiranya kita mempunyai kekuatan, adalah lebih sesuai menunaikan haji sewaktu usia masih muda. Kekuatan fizikal pada waktu tersebut berada di tahap maksima dan memudahkan kita untuk mengerjakan amalan-amalan yang diwajidkan sewaktu di sana. Saya sendiri pernah melihat, ada di kalangan jemaah yang terpaksa diusung dan ini tentunya menyulitkan mereka dan yang rapat dengan mereka. Pada waktu mudalah kita perlu all-out kerana fizikal kita kuat pada waktu tersebut. Sekiranya mempunyai kemampuan, perkara yang baik harus dipercepatkan.

Jika punya kelapangan saya akan mengikuti episod-episod yang seterusnya. Saya percaya rancangan ini mampu menarik golongan remaja untuk mendekati program-program bercorak agama dengan menggunakan konsep yang lebih santai serta persembahan yang nampak ceria. Kekuatan utama rancangan ini bergantung kepada chemistry hos rancangan ini yang boleh saya sifatkan dekat dengan para remaja. Sebuah produksi yang bagus untuk para remaja.

Rancangan ini ke udara pada hari Khamis jam 8.00 malam dan siaran ulangannya adalah pada hari Jumaat jam 6.00 petang.

Entri oleh sultanmuzaffar 28 October 2005 0 komen

Ada Raya, Ada Astro

Raya semakin hampir menjelang. Malangnya saya masih belum menerima bayaran untuk kerja-kerja saya dengan AFXtra. Nampaknya, tiada rayalah tahun ini. Tidak bolehlah raya sakan. :(

Namun demikian, Hari Raya Aidil Fitri akan tetap menjelma.

Saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin kepada semua pembaca blog sultanmuzaffar yang tanpa jemu terus memberikan sokongan, panduan dan tunjuk ajar dalam kita sama-sama menempuh kehidupan seharian. Dalam kematangan kita berinteraksi adakalanya tersulam jenaka-jenaka kasar yang sedikit sebanyak telah mencalarkan keping-keping hati antara kita. Oleh itu, dengan kerendahan hati saya memohon maaf kepada semua.

Kepada peminat filem Melayu, bolehlah menonton filem Salon atau Anak Mami Kembali yang akan ditayangkan di pawagam. Peminat filem Sepet, Pontianak Harum Sundal Malam dan Gol & Gincu bolehlah menonton tayangannya di ASTRO Ria. Peminat Akademi Fantasia, Rumah Terbuka Akademi Fantasia, AF Xtra dan Konsert Reunion Akademi Fantasia akan disiarkan. Peminat Anuar Zain dan Siti Nurhaliza, jangan ketinggalan untuk menyaksikan Anuar Zain..Aidilfitri Di Perantauan serta Konsert Siti Nurhaliza di Royal Albert Hall, London. Saya tidak balik kampung tahun ini, maka tahun ini saya beraya dengan program ASTRO.

Sabtu ini saya akan bertemu dengan beberapa kawan lama dari sekolah rendah dan menengah yang sama-sama bersekolah dahulu. Kebanyakan dari mereka merupakan rakan-rakan yang saya jumpa sewaktu majlis perkahwinan Mohamed Sirajuddean. Saya bakal jumpa kembali dengan pemain gitar utama penyapu lagu Rozana.

Entri oleh sultanmuzaffar 27 October 2005 0 komen

Buka Puasa Drop-Out dan Bakal Drop-Out UNITAR

Rakan-Rakan di UNITAR

Semalam saya telah keluar berbuka puasa bersama rakan-rakan UNITAR tempat kerja saya dahulu. Antara yang hadir pada petang itu ialah Hasnan, Ayu, Uda, Suhana, Javard, Rosaini, Fieziah dan keluarga, Wan dan saya sendiri.

Makanan Baru Tentu Lebih Mengenyangkan

Boss lama saya iaitu Hasnan akan memulakan tugas barunya bersama Intel pada 14 November ini. Setelah lebih tujuh tahun bersama UNITAR, beliau akhirnya mendapat peluang yang lebih besar bersama syarikat yang lebih besar dan tanggungjawab yang lebih besar tentunya. Ada semacam domino effect pula di UNITAR sejak akhir-akhir ini. Seorang demi seorang pergi meninggalkan UNITAR untuk mencari peluang lain di luar sana. Antara tugas baru beliau yang menarik perhatian saya ialah Science Fair. Saya memang jenis geek yang minat dengan teknologi-teknologi sains tersebut. Tentunya acara-acara sedemikian menarik minat saya. Mana tahu boleh dijadikan bahan blog di masa akan datang untuk mempelbagaikan lagi kandungan yang ada di dalam blog ini. Lagipun pelajar yang terlibat terdiri daripada pelajar-pelajar sekolah menengah. :)

Ayu, Uda, Rosnani dan Wan masih berada di UNITAR dan masing-masing bercerita tentang apa yang telah saya tinggalkan setelah dua bulan tidak menjejakkan kaki ke UNITAR. Kami gelak dengan jenaka-jenaka yang melucukan. Bagaimana agaknya persiapan Ayu untuk menerima boss barunya ? Wan pula nampaknya selesa di Center for Student Development.

Suhana telah pun bertukar ke sebuah firma guaman dan saya pula bekerja dari rumah menerima masalah yang sama. Menerima pesanan bantuan dari rakan-rakan yang masih tinggal di pejabat untuk menjalankan tugas mereka. Dalam usaha kami melaksanakan tugas kami di tempat baru, kami juga perlu memberikan bantuan teknikal/pengetahuan kepada kakitangan yang mengambilalih tugas-tugas kami. Tentunya lebih menyulitkan.

Jelingan Tajam Seorang Blogger

Pandangan Seorang Blogger
Saya lebih selesa berbual dengan Javard yang kini seorang pensyarah di sebuah universiti awam dalam bidang komunikasi. Kami juga merupakan seorang blogger. Maka, bahasa pertuturan kami amat selari. Petang itu kami berbual tentang sikap blogger yang menulis berlandaskan emosi yang keterlaluan. Tidak cukup dengan itu, penulisan sesetengah mereka lebih kepada persoalan peribadi dan mengenepikan norma-norma professionalisme yang dicanangkan. Saya turut mencadangkan kepada beliau agar dimasukkan topik “Blog Ethics” dalam forum-forum kelolaannya di masa akan datang. Saya merasakan etika blog perlu diajar kepada semua blogger agar mereka tahu lunas-lunas etika yang perlu diikuti sebelum berani menggelarkan diri mereka seorang blogger. Dalam waktu yang sama, beliau memohon kerjasama saya mendapatkan sekelompok blogger untuk sama-sama terlibat dalam focus group untuk tujuan kajian pihak universiti. Beberapa nama sudah tertera dalam kotak fikiran saya. Sekiranya tidak keberatan saya ingin mendapatkan juga bantuan dari pihak gengjurnal.net, petalingstreet.org dan blogger persendirian khasnya. Saya mahu mendapatkan bantuan dari blogger yang telah menggunakan blog sekurang-kurangnya setahun atau lebih. Dengan kepelbagaian kelompok blogger dari pelbagai golongan tentunya akan memberikan maklumbalas yang lebih menyeluruh kepada kajian tersebut. Antara nama-nama yang saya ingin cadangkan ialah Rudy Bluehikari, Mat Jan, Tok Rimau, Undergrounduate, Jeff Ooi, Mack Zulkifli, TV Smith, Klubbkidd, Buku Nota, Najah dan Mak Andeh. Ini sekadar cadangan awal sahaja.

Pendapat saya tentang isu Belia Benci Disko adalah jelas. Bukan hak saya untuk menghukum apa yang telah dilakukan oleh Mawi. Hak saya hanyalah sekadar untuk menyokong kerjaya beliau sebagai seorang penghibur di Malaysia. Tanggungjawab Mawi sebagai seorang Islam adalah antara beliau dan Tuhan. Siapa pun Mawi, saya tidak kisah. Yang penting, saya mahu melihat hasilnya pada album barunya kelak. Tegur atau tidak tegur, saya tahu dia ada tanggungjawab yang lebih besar lagi untuk dilaksanakan.

Wan turut beraksi dalam persembahan tarian Melayu

Buka Puasa di Restoran Seri Melayu agak menyelerakan. Hidangan makanannya agak pelbagai dan agak sedap. Persembahan tarian kebudayaan yang dipersembahkan tidak lebih sebagai hidangan tambahan terutamanya kepada penonton Melayu seperti saya. Apa yang saya lihat tentunya berbeza sekiranya ia ditonton oleh penonton dari kalangan pelawat antarabangsa.

Saya ucapkan tahniah kepada penganjur perjumpaan kecil pada kali ini iaitu Wan dan berharap akan lebih banyak perjumpaan sebegini diteruskan di masa akan datang.

Entri oleh sultanmuzaffar 26 October 2005 0 komen

Berhenti Berharap
Saya mengambil keputusan nekad dan drastik pada jam 2.45 pagi tadi untuk memadamkan segala pautan yang berkaitan dengan ranking di Malaysia Top Blog dan Blog Ranker. Keputusan tersebut adalah muktamad dan tidak ada satu kuasa pembaca pun yang akan dapat mengubahnya. Saya harus bersikap profesional tentang perkara tersebut dan melahirkan perasaan kecewa saya tentang apa yang telah berlaku.

Dengan rendah hati saya memohon kepada pembaca-pembaca saya agar terus mengingatkan saya sekiranya ada tulisan-tulisan saya yang melampaui batasan kemanusiaan atau norma-norma seorang manusia kerana saya seboleh-bolehnya tidak mahu tulisan-tulisan yang tersiar di sini tidak mencerminkan budaya di Malaysia yang sememangnya tinggi dan kaya dengan nilai-nilai peradaban dan tatasusila murni. Saya sedar dan akur dengan pengaruh yang saya bawa melalui blog ini dan mahu kesan dari pengaruh tersebut tidak diselewengkan oleh saya sewenang-wenangnya.

Seharian saya berbual tentang perkara yang sedikit mengecewakan saya itu. Di rumah, saya bercerita tentang itu. Di Majlis Berbuka Puasa bersama Rakan-Rakan UNITAR juga saya bercerita tentang itu. Kembali ke rumah, saya bersembang internet dengan seorang teman juga tentang itu. Saya bertuah mempunyai sahabat-sahabat sekeliling yang bersependapat dengan saya tentang itu. Saya sudah berhenti berharap.



Saya berkongsi pandangan saya tentang isu Belia Benci Disko yang kecoh diperkatakan sejak akhir-akhir ini bersama MamanView dalam artikel beliau bertajuk Kesilapan Mawi, kesalahan kita dan Artis Masuk Disko?. Saya telah pun mengutus satu email kepada penulis tersebut dan menyatakan perasaan dan pendapat saya terhadap tulisan beliau. Biarlah apa isi email tersebut menjadi milik kami berdua sahaja.

Entri oleh sultanmuzaffar 24 October 2005 0 komen

Jalan-Jalan Studio
Pada hari Jumaat, saya bersama Dream dan Chail berbuka puasa sekali di Cozy Corner Great Eastern Mall. Saya memang suka pergi Cozy Corner pasal makanannya memang sedap. Mula-mulanya memang tidak jadi, tetapi pasal sudah terliur dengan menu di situ, kami pergi juga. Topik perbualan rata-rata berkisar kepada kisah yang berlaku di Seri Perdana.

Dalam perjalanan pulang menghampiri rumah, ada orang telefon ajak ke Sri Hartamas. Ada Marsha di sana bersama Juan Danza dan team URSnya. Selesai lepak di Sri Hartamas, Klubbkidd ajak pula ke Studio Audi Mok untuk melihat sesi rakaman album Nikki. Zahid ada bersama untuk merakamkan bahagiannya. Zahid tampil dalam album tersebut untuk rap dalam salah satu lagu dalam album Nikki. Tunggu sahaja pelancaran album Nikki pada bulan Disember ini. Ada sesuatu yang menarik menanti anda.

Ini kali pertama saya melihat proses merakamkan lagu dijalankan. Saya pernah mendengar lagu yang dirakamkan sebelum dilakukan proses adunan muzik. Memang kedengaran agak berbeza. Saya turut berbual dengan salah seorang Editor URS tentang masa depan blog. Apa yang boleh saya lakukan dengan blog tersebut dan bagaimana saya boleh meluaskan pengaruh blog kepada masyarakat umum amnya. Satu perbincangan yang berguna dan InsyaAllah akan dipraktikkan di masa akan datang jika ada kelapangan.

Banyak juga cerita-cerita dalaman tetapi entahlah biarlah di simpan di dalam hati. Hahahahaha. Untuk melihat foto, sila ke blog Najmie.

Havoc di Chatterz Club Buka Puasa

Felix dikerumi peminat

Mula-mula saya memang tidak berhasrat untuk pergi ke majlis tersebut. Pertama, ia adalah majlis yang terbuka kepada semua peminat Akademi Fantasia. Kedua, saya malas pergi seorang. Ketiga, makanan di Saloma Bistro memang terkenal dengan tidak sedapnya. Menjelang petang, Badrul hantar SMS ajak sekali ke sana. Badrul kena pergi atas tujuan politik. Saya kalau tidak pergi pun tidak siapa kisah. Sempat juga tanya Hakim kalau-kalau ada lagi tempat kosong. Memang ada tetapi kerana pergi seorang, saya ikut Badrul sahaja. Kena pula berbaju Melayu petang itu.

Petang itu sarung baju Melayu warna kuning lengkap dengan sampin ke Saloma Bistro. Berdasarkan penanda nama, kena duduk bersama Mawi, Felix, Akma dan Aznil. Mujur Mawi ditarik untuk duduk dengan meja VVIP. Kalau tidak, entah apalah malang yang bakal menimpa meja tersebut. Mahu roboh agaknya.

Mawi Azan

Mawi melaungkan azan untuk berbuka. Memang sedap laungan azan Mawi. (jangan susah-susah vote, saya bukan Juan). Sempat lah mereka berbuka selama lima minit sebelum diserbu oleh para peminat untuk bergambar dan tandatangan autograf.

Mahu disalahkan para peminat juga tidak boleh kerana itulah cuma peluang yang ada untuk mereka bertemu dengan bintang-bintang Akademi Fantasia. Mereka sudah habis beribu-ribu untuk mengundi bintang-bintang kesayangan mereka. Jadi apa salahnya. Saya sendiri faham peluang untuk mereka jarang sangat mereka perolehi. Tetapi jika kepentingan diri sendiri diutamakan sehingga sifat kemanusiaan diabaikan sememangnya tidak patut dilakukan. Berilah mereka peluang untuk berbuka dahulu.

Khas untuk JU (tapi tak perlu vote saya, sila vote Badrul sahaja)

Apabila bintang Akademi Fantasia telah dibawa ke belakang pentas, barulah suasana kembali aman dan tenteram. Barulah saya tenang untuk mengambil makanan dan makan walaupun makanannya tidaklah sesedap mana.

Tiada Lagi Tangisan

Persembahan bermula, maka serabut pun bermula. Elliza memulakan persembahan dengan lagu Tiada Lagi Tangisan. Oleh kerana Badrul cabar saya untuk beri bunga kat Elliza, saya sahut cabaran tersebut. Saya pasti Badrul tidak akan mengaku punya. Oleh itu, baik buat disclaimer awal-awal. Lagi pun saja seronok-seronok.

Mawi mempersembahkan lagi Nourel Ain bersama bintang-bintang yang lain. Seperti biasa keadaan di hadapan pentas akan dikerumi dengan para peminat untuk mengambil gambar. Lebih baik tidak komen apa-apa lah kan. Karang blog kena boikot. Hahahaha

Akma, SM, Marsha & Felix

Selebihnya lebih tenang berada di luar. Lagipun kebanyakan persembahan adalah persembahan mereka yang sama sahaja dengan yang sebelum ini. Akma dan Felix membawakan lagu Hari Raya Hari Bahagia, Aidil membawakan lagu Balik Kampung, Ekin dan Amy membawakan lagu Suasana Riang Di Hari Raya, Kefli membawakan lagu Berhenti Berharap, Amylea membawakan lagu Ku Berserah dan Marsha membawakan lagu Untuk Terakhir Kali. Sebelum menutup persembahan, kesemua bintang Akademi Fantasia membawakan lagu Syawal Telah Menjelma. Pada waktu itu, Mawi telah pulang kerana perlu menghadiri sesi fotografi dan rakaman album beliau pada jam 12 tengah malam. Ada orang cakap dia star pasal balik awal. Peduli lah, itu sudah kerja dia. Biar dia laksanakan tanggungjawab dia. Malam tersebut Idayu dan Fuad tiada di majlis tersebut.

Perbualan di luar Saloma Bistro lebih menumpukan soal sikap seorang bintang Akademi Fantasia. Sebenarnya saya sudah muak untuk memberikan komen saya tentangnya kerana ia merupakan ritual harian yang sering diperkatakan. Saya cuma mengambil sikap cuba untuk bertolak ansur dan tidak mudah berkecil hati sekiranya ia melibatkan sikap mereka. Ada banyak perkara yang lebih penting untuk dibincangkan selain daripada sikap pentingkan diri sendiri kita. Entahlah, biar peminat sendiri menilai mana yang baik, mana yang buruk.

Selesai majlis, saya dan beberapa orang lagi melepak sebentar di belakang pentas sebelum pulang ke rumah. Saya tiba di rumah sekitar jam 11.30 malam dan menonton televisyen sebentar. Tidak perlu risau ya ! Hahahaha.

Gambar-gambar lain boleh dilihat di Fotopages SM.

Buka Puasa bersama Marsha

Chatters Kafe

Bertempat di Chatters Kafe & Restoren, satu majlis berbuka puasa bersama Marsha telah diadakan pada hari Ahad. Majlis tersebut telah dianjurkan oleh Shawn dan Michelle serta ahli keluarga dan sahabat handai Marsha sendiri. Ramai juga yang hadir pada petang itu. Seperti biasa fanatik Marsha tentunya ada bersama. Saya hadir bersama Badrul sementara menantikan Klubbkidd dan Ted yang sudah semestinya akan tiba lewat. Mereka kan superstar !

Majalah di Chatters Kafe : Tengok Sahaja !

Makanan di Chatters Kafe lebih sedap berbanding di Saloma Bistro. Puas jugalah makan berbanding semalam. Sempat juga berkenalan dengan kawan-kawan baru di sana. Kita bertukar-tukar pendapat tentang banyak perkara. Bertemu dengan pembaca-pembaca blog banyak meluaskan horizon pemikiran saya. Saya tenang untuk bertukar-tukar pendapat dengan mereka, walaupun ada yang malu-malu. Kefli tiba di pertengahan majlis bersama kawan beliau.

Marsha Pose untuk Peminat Fanatiknya

Sempat juga berkongsi cerita-cerita penting dengan Badrul. Memang saya banyak berkongsi terlalu banyak rahsia dengan beliau. Saya memang agak terbuka dengan beliau. Segala-galanya kebanyakannya Badrul akan tahu dahulu berbanding orang lain. Kalau Badrul kongsi dengan anda cerita-cerita penting dan rahsia itu, maknanya anda sudah termasuk dalam orang-orang penting di sisi saya. You are lucky !!

Marsha bersama Peminatnya

Saya sebenarnya suka dengan majlis sebegini yang boleh saya sifatkan lebih tenang. Sudah saya terangkan, saya kurang selesa dengan majlis yang agak kelam-kabut. Walaupun bilangan peminat yang hadir hanya sekitar 40 orang, tetapi majlis dapat dikawal dengan baik. Setiap orang dapat makan dengan selesa dan berbual-bual dengan perasaan yang seronok.

Untuk cerita yang berbeza horizonnya iaitu pandangan dari seorang fanatik Marsha, silalah melawat ke blog Sekadar Media Picisan. Gambar-gambar lain boleh dilihat di Fotopages SM.

Bloggers Kongsi Cerita
Selesai majlis berbuka bersama Marsha, Klubbkidd, Najmie, Badrul, Ted dan saya menghabiskan masa sehingga jam 11 malam melepak di kafe tersebut sambil minum-minum teh. Banyak juga yang dibualkan dan diumpatkan. Ada perkara yang basi ada perkara yang malas nak komen.

Bloggers bersama Marsha & Kefli

Seperti biasa kalau sudah duduk semeja tentu sahaja ada lawak-lawak kasar yang adakalanya makan dalam. Saya mengambil sikap tidak kisah cuma takut ada yang tidak selesa sahaja.

Walaupun banyak menghadiri majlis pada hujung-hujung minggu, saya nampak macam seronok. Tetapi tidaklah seronok mana pun. Saya merasa sungguh bertuah kerana punya ramai sahabat-sahabat rapat yang sering bersama-sama untuk sama-sama berkongsi pengalaman bersama saya. Mungkin tidak bersama secara fizikal, tetapi cukup bermakna dengan sekadar berkongsi SMS. :)

Gambar-gambar lain boleh dilihat di Fotopages SM.

Saya berkongsi pandangan saya tentang isu Belia Benci Disko yang kecoh diperkatakan sejak akhir-akhir ini bersama MamanView dalam artikel beliau bertajuk Kesilapan Mawi, kesalahan kita dan Artis Masuk Disko?. Saya telah pun mengutus satu email kepada penulis tersebut dan menyatakan perasaan dan pendapat saya terhadap tulisan beliau. Biarlah apa isi email tersebut menjadi milik kami berdua sahaja.

Entri Terpilih : 2005

Entri oleh sultanmuzaffar 23 October 2005 0 komen

  1. Tenaga Pengajar Akademi Fantasia III
  2. Makan Tak Lalu, Tidur Tak Lena, Mandi Tak Basah, Dah Terkena ?
  3. Konsert Prelude Akademi Fantasia III
  4. Tirai Akademi Fantasia III
  5. Diari Akademi Fantasia 01 01 & 02
  6. Diari Akademi Fantasia 01 03 & 04
  7. Diari Akademi Fantasia 01 05 & 06
  8. Diari Akademi Fantasia 01 07 & 08
  9. Diari Akademi Fantasia 01 09 & 10
  10. Konsert Akademi Fantasia 01
  11. Imbasan Akademi Fantasia 01
  12. Diari Akademi Fantasia 02 01 & 02
  13. Diari Akademi Fantasia 02 03 & 04
  14. Diari Akademi Fantasia 02 05 & 06
  15. Diari Akademi Fantasia 02 07 & 08
  16. Diari Akademi Fantasia 02 09 & 10
  17. Konsert Akademi Fantasia 02
  18. Imbasan Akademi Fantasia 02
  19. Diari Akademi Fantasia 03 01 & 02
  20. Diari Akademi Fantasia 03 03 & 04
  21. Diari Akademi Fantasia 03 05 & 06
  22. Diari Akademi Fantasia 03 07 & 08
  23. Diari Akademi Fantasia 03 09 & 10
  24. Konsert Akademi Fantasia 03
  25. Imbasan Akademi Fantasia 03
  26. Diari Akademi Fantasia 04 01 & 02
  27. Diari Akademi Fantasia 04 03 & 04
  28. Komen Harian Metro Edisi Nasional: Lelaki biarlah macho
  29. Diari Akademi Fantasia 04 05 & 06
  30. Diari Akademi Fantasia 04 07 & 08
  31. Diari Akademi Fantasia 04 09 & 10
  32. Konsert Akademi Fantasia 04
  33. Imbasan Akademi Fantasia 04
  34. Diari Akademi Fantasia 05 01 & 02
  35. Diari Akademi Fantasia 05 03 & 04
  36. Diari Akademi Fantasia 05 05 & 06
  37. Diari Akademi Fantasia 05 07 & 08
  38. Diari Akademi Fantasia 05 09 & 10
  39. Konsert Akademi Fantasia 05
  40. Imbasan Akademi Fantasia 05
  41. Diari Akademi Fantasia 06 01 & 02
  42. Diari Akademi Fantasia 06 03 & 04
  43. Diari Akademi Fantasia 06 05 & 06
  44. Diari Akademi Fantasia 06 07 & 08
  45. Diari Akademi Fantasia 06 09 & 10
  46. Tanda Tanda Anda Peminat Fanatik Mawi
  47. Tanda Tanda Anda Anti Mawi Jika..
  48. Konsert Akademi Fantasia 06
  49. Imbasan Akademi Fantasia 06
  50. Diari Akademi Fantasia 07 01 & 02
  51. Diari Akademi Fantasia 07 03 & 04
  52. Diari Akademi Fantasia 07 05 & 06
  53. Diari Akademi Fantasia 07 07 & 08
  54. Diari Akademi Fantasia 07 09 & 10
  55. Konsert Akademi Fantasia 07
  56. Imbasan Akademi Fantasia 07
  57. Diari Akademi Fantasia 08 01 & 02
  58. Diari Akademi Fantasia 08 03 & 04
  59. Diari Akademi Fantasia 08 05 & 06
  60. Diari Akademi Fantasia 08 07 & 08
  61. Diari Akademi Fantasia 08 09 & 10
  62. Konsert Akademi Fantasia 08
  63. Imbasan Akademi Fantasia 08
  64. Diari Akademi Fantasia 09 01 & 02
  65. Diari Akademi Fantasia 09 03 & 04
  66. Diari Akademi Fantasia 09 05 & 06
  67. Diari Akademi Fantasia 09 07 & 08
  68. Diari Akademi Fantasia 09 09 & 10
  69. Konsert Akademi Fantasia 09
  70. Imbasan Akademi Fantasia 09
  71. Diari Akademi Fantasia 10 01 & 02
  72. Diari Akademi Fantasia 10 03 & 04
  73. Diari Akademi Fantasia 10 05 & 06
  74. Diari Akademi Fantasia 10 07 & 08
  75. Diari Akademi Fantasia 10 09 & 10
  76. Konsert Akademi Fantasia 10
  77. Imbasan Akademi Fantasia 10

    Post Akademi Fantasia III
  78. Zahid & Friends Planet Hollywood
  79. Top 100 Persembahan Terbaik AF3
  80. Media Appreciation Nite AF3
  81. Gala Merdeka Musical Fashion Show
  82. Eksklusif : Sambutan Hari Lahir Mawi di Bilik VVIP
  83. Gala Merdeka Musical Fashion Show
  84. SoccaStars Malaysia ! dan Futsal
  85. Konsert Reunion Akademi Fantasia 3 - Penawar Rindu
  86. Malam Seribu Kenangan Bersama Mawi
  87. Majlis Penyerahan Kereta Suzuki Swift Akademi Fantasia
  88. 1st Annual Gathering & Adam's Birthday
  89. Dari Studio 1 - Akademi Fantasia 3
  90. Album Launching Adam - Tak Tahu
  91. Malam Apresiasi bersama Yazer
  92. A Moment Like This bersama Akma
  93. Salam Raya Akademi Fantasia 3
  94. Apa Persamaan MawiFC dan AdamFC
  95. Apa Yang Best Tentang Jiwang United
  96. Marsha Birthday Bash

Entri oleh sultanmuzaffar 20 October 2005 0 komen

VCD Siti Nurhaliza In Concert, Royal Albert Hall, London
Rating : 5/5 bintang
Sudah agak lama tidak mengemaskinikan blog. Banyak perkara penting dalam hidup yang perlu diselesaikan. Urusan peribadi berkenaan karier nampaknya semakin selesai. Hanya tinggal beberapa minggu sahaja bulan madu ini akan berakhir. Semalam saya pergi menonton Pontianak Harum Sundal Malam 2 di TGV KLCC bersama Najmie, Nizam Zakaria dan Fadz. Saya bertemu dengan Encik Hisham Mohamed, guru Bahasa Inggeris saya di MRSM Perlis yang kali terakhir kami bertemu pada tahun 1991. Selepas 14 tahun berlalu, beliau tetap kelihatan sama seperti pada hari perpisahan apabila beliau meninggalkan MRSM tersebut. Beliau antara guru yang paling kami suka pada masa itu. Asal masuk kelas, mesti free time. Banyak kali sangat waktu bebas dia. Itu sebab kami suka dia. Bila tengok balik cikgu-cikgu English saya zaman MRSM, masing-masing sudah berjaya. Ada yang jadi CEO, ada yang jadi kolumnis Malaysiakini. Hebat cikgu-cikgu saya dulu. Saya tercari-cari Puan Hindon Osman, guru Homeroom 21 saya, yang juga seorang guru Bahasa Inggeris. Di mana beliau sekarang agaknya ?

Saya akan menulis tentang Pontianak Harum Sundal Malam 2 dalam utusan saya yang akan datang. Untuk hari ini biarlah saya letakkan gambar VCD Siti Nurhaliza In Concert di Royal Albert Hall, London dahulu. Ulasan akan saya kemaskinikan pada lewat tengahari atau petang. Ulasan hanya akan dikemaskinikan pada esok hari sebagai menghormati kembalinya ke Rahmatullah Isteri Perdana Menteri Malaysia, Datin Seri Endon Mahmood pada jam 7.55 pagi tadi.

Pengenalan
Konsert ini hanya dirakamkan dalam bentuk VCD dan DVD. Tidak seperti kebiasaan persembahan konsert Siti Nurhaliza akan dirakamkan juga dalam bentuk kaset dan CD. Tetapi tidak kali ini. Ini secara tidak langsung album ini tidak berpeluang untuk dicalonkan untuk Anugerah Industri Muzik 2006. Perkara ini saya tidak pasti sama ada dibenarkan atau tidak, tetapi sekiranya ia tidak dipertandingkan, maka pada tahun ini tiada album Siti Nurhaliza untuk dicalonkan dalam anugerah tersebut. Maka secara tidak langsung peluangnya untuk mengekalkan anugerah Persembahan Vokal Terbaik Wanita tidak akan menjadi kenyataan. Saya perlu periksa semula sama ada kenyataan ini adalah benar.

Secara keseluruhan saya boleh katakan VCD ini sebagai sebuah VCD yang harus dijadikan koleksi oleh setiap peminat muzik tempatan. Ia adalah sebuah koleksi persembahan yang jarang-jarang dapat kita tonton. Sebagai seorang warganegara Malaysia yang meminati muzik, persembahan di sebuah tempat yang penuh berprestij sebegini merupakan satu sejarah yang telah tercipta dan dilakarkan oleh Siti Nurhaliza. Walaupun ada segmen persembahan Siti Nurhaliza yang sedikit membosankan kerana susunan lagu, namun ia adalah sebuah persembahan yang boleh dibanggakan. Kalau bukan kita yang bangga, siapa lagi.

Rombongan ke London
Nama-nama yang terlibat dalam Siti Nurhaliza In Concert di Royal Albert Hall, London sememangnya tidak asing pada saya. Mereka pernah bekerjasama dengan Siti Nurhaliza sebelum ini mahu pun dengan artis-artis tempatan yang lain. Roslan Aziz selaku Pengarah Persembahan/Muzik sememangnya pakar dalam bidang tersebut lebih-lebih lagi beliau pernah menaikkan nama-nama seperti Sheila Majid dan Zainal Abidin di peringkat antarabangsa. London bukanlah kota yang asing bagi beliau. Beliau pernah membawa Sheila Majid untuk beraksi di Ronnie Scotts serta beberapa bandar di Jepun. Beliau juga yang bertanggungjawab membawa Zainal Abidin ke Fukuoka, Jepun. Pak Ngah atau pun Suhaimi Mohd Zain begitu sinonim dengan Siti Nurhaliza dalam rangkaian lagu-lagu tradisional dendangannya. Beliau juga merupakan Pengarah Persembahan untuk Konsert Untukmu Sudir. Pemuzik yang terlibat juga merupakan nama-nama besar dalam bidang mereka. Greg Lyons, Steve Thornton, Jamie Wilson dan Zahid begitu sinonim dengan Roslan Aziz. Maka tidak hairanlah sekiranya mereka menjadi pilihan utama Roslan untuk menjadi tulang belakang pemuzik dalam persembahannya. Lebih mengkagumkan apabila penari Yayasan Warisan Johor turut berpeluang untuk mengiringi persembahan Siti Nurhaliza. Persembahan dari London Symphony Orchestra telah dipimpin oleh Erwin Gutawa.

Susunan Muzik
Rata-rata hampir kesemua lagu telah diberikan susunan muzik yang baru oleh Roslan Aziz selaku Pengarah Persembahan/Muzik. Itu antara kelebihan utama VCD Konsert ini. Kesegaran seni muziknya juga menjadi tunjang utama mengapa tidak rugi menonton persembahan konsert ini. Cuma saya agak terkilan dengan susunan lagu yang adakalanya boleh menyebabkan kebosanan apabila menonton persembahan konsert ini. Pemilihan lagu juga boleh saya sifatkan kurang tepat dan mampu memberikan kesan yang besar selepas tontonan. Memilih lagu-lagu dari album baru untuk persembahan kepada sebilangan besar rakyat yang berada di luar Malaysia adalah tidak begitu berkesan. Ini ternyata mereka tidak dapat memberikan reaksi-reaksi spontan terhadap lagu yang dipersembahkan.

Rekaan Tatacahaya dan Pentas
Saya kurang menyukai rekabentuk tatacahaya yang telah dibuat untuk konsert ini. Saya melihat ia agak tidak seimbang dan tidak begitu menyeluruh. Apa yang saya tonton di VCD adakalanya pencahayaan terlalu terang sehingga kelam apa yang terpapar di skrin televisyen ataupun monitor komputer.

Saya menyukai dengan skrin-skrin yang tergantung di atas pentas yang kemudiannya dipancarkan wajah-wajah Siti Nurhaliza serta rakaman langsung persembahan konsert tersebut. Nampak begitu unik dan tampak eksklusif. Kedudukan orkestra yang berada di bahagian atas pentas yang kelihatan seperti terapung juga amat menarik perhatian saya. Di sebalik kerlipan lampu persis bintang-bintang juga telah memberikan sentuhan emas pada rekaan pentas konsert ini.

Kulit Album
Sebuah rekabentuk yang eksklusif boleh saya sifatkan kulit album Siti Nurhaliza kali ini. Penggunaan font yang nampak lebih profesional dan lebih bernada serius. Foto-foto yang ditampilkan juga kena dengan konsep album. Saya suka dengan ketelitian pembaca pruf meneliti setiap patah perkataan yang ada di dalam album ini. Tiada kesilapan pada kulit album ini. Kulit album memainkan peranan yang penting untuk menarik perhatian pendengar untuk membeli album ini. Rekabentuk yang ditampilkan oleh Ad.Verse begitu eksklusif.

VCD 01
01 Dialah Di Hati
Pakaian Siti Nurhaliza pada saat semua mata tertumpu kepadanya tidak begitu menarik perhatian mata saya. Pakaian yang bermotifkan kebaya moden bewarna putih dengan labuci yang sarat tidak begitu sesuai dan mencerminkan bahawa seorang diva sedang beraksi di hadapan penonton. Siti Nurhaliza memulakan persembahannya secara solo tanpa iringan muzik. Iringan muzik hanya bermula pada bahagian korus dan kemudian Siti Nurhaliza menyambung nyanyiannya dengan penuh keyakinan. Sebuah lagu pembukaan yang benar-benar mengkagumkan. Gaya persembahannya dibawa dengan penuh profesional. Gerak-gerak tubuhnya benar memukau. Permainan tangannya digayakan mengikut lirik lagu yang disampaikan. Sesekali beliau melenggokkan tubuhnya mengikut ritma lagu serta tiupan clarinet yang sedang dimainkan. Lagu Dialah Di Hati disuntik irama Jawa melalui tiupan clarinet oleh Greg Lyons.

02 Ku Milikmu
Lagu rancak yang pertama disampaikan oleh Siti Nurhaliza walaupun tidak serancak muzik yang asal. Susunan muziknya telah diubah agar bersesuaian dengan pakaian Siti Nurhaliza pada ketika itu. Ia lebih kepada muzik groove dan sedikit jazz. Muzik asal lagu tersebut lebih rancak berbanding versi London. Siti Nurhaliza mempersembahkan mutu vokal yang mantap dalam lagu ini. Sekali lagi, pergerakan-pergerakan tubuh yang jarang benar dapat kita tonton di persembahan di Malaysia dapat kita saksikan.

03 Cinta Tak Berganti
Sebuah lagu yang agak perlahan temponya. Sememangnya sesuai membawakan lagu balada selepas sebuah lagu rancak tetapi lagu Cinta Tak Berganti bukanlah lagu yang begitu sering diperdengarkan kepada penonton. Maka penonton kurang menghayati lagu ini. Selesai lagu ini dipersembahkan, Siti Nurhaliza memulakan ucapan Selamat Datang kepada penonton yang hadir dalam bahasa Inggeris. Tidak begitu lama, hanya sebentar sebelum meneruskan ucapannya dalam bahasa Melayu.

04 Medley Rancak : Jalinan Cinta, Kini Kau Disisi & Pendirianku
Rangkaian lagu ini rasanya pernah dipersembahkan di Anugerah Industri Muzik. Siti Nurhaliza mendendangkan lagu rancak dengan bertenaga sekali. Memang saya menyukai gaya persembahannya yang lebih terbuka tanpa terikat dengan gaya-gaya sopan di Malaysia. Kalau sebelum ini beliau memukau dengan kehebatan vokal beliau, kini beliau boleh menggunakan konsep persembahan dan gaya showmanshipnya untuk memaku mata penonton untuk menonton persembahannya dari saat pertama sehingga saat terakhir. Membawakan lagu rancak sememangnya makanan untuk Siti Nurhaliza kerana dalam kelincahan beliau menguasai pentas, mutu vokal beliau tidak pernah terjejas.

05 Debaran Cinta
Saya paling menyukai persembahan lagu Debaran Cinta dan akan berada di pilihan paling utama saya. Pertamanya saya menyukai susunan muzik lagu ini yang dibuat dengan begitu baik dan amat menguja pendengaran saya. Persembahan Siti Nurhaliza begitu memukau dalam lagu ini. Dalam iringan seruling, beliau melenggokkan tubuhnya mengikut irama lagu. Langkah-langkah Siti Nurhaliza begitu menarik pandangan. Melodi lagu ini turut disuntik irama Jawa dan penuh keMelayuan. Perhatikan pergerakan tubuh Siti Nurhaliza mengikut irama lagu ini. Katakan kepada saya ianya adalah satu pergerakan yang terbaik pernah saya lihat Siti Nurhaliza lakukan.

06 Badarsila
Setelah teruja dengan persembahan Debaran Cinta, saya sedikit kecewa dengan Badarsila. Walaupun lagu ini semacam pembukaan untuk segmen lagu-lagu tradisional, namun ia gagal untuk menarik perhatian saya. Mungkin juga pilihan lagu yang boleh saya sifatkan kurang sesuai untuk menjadi pembukaan lagu tradisional. Namun demikian saya suka dengan susunan muzik yang dibuat untuk lagu ini. Ia kedengaran lebih segar dan lebih moden serta tidak terlalu berbunyi tradisional. Ia seakan peralihan dari irama moden ke irama tradisional.

07 Zapin Budi
Dalam iringan rebana oleh Ramli, penari Yayasan Warisan Johor masuk ke pentas untuk memulakan persembahan. Irama zapin bergema di Royal Albert Hall, London. Sementara menunggu Siti Nurhaliza menukar pakaian, penonton dihiburkan dengan persembahan tarian Zapin Budi oleh mereka. Pemuzik Swakarya mengambil tempat untuk menghiburkan penonton. Alunan akordian Pak Ngah bergema di pentas tersebut. Rupanya irama tradisional juga lah yang memukau hadirin dan mereka ternanti-nantikan persembahan tradisional mengambil tempat. Keceriaan para penari Yayasan Warisan Johor berjaya memikat penonton dengan persembahan mereka yang penuh dengan unsur tradisional. Siti Nurhaliza muncul di pertengahan lagu dengan pakaian bewarna merah jambu yang bermotifkan bunga-bungaan. Siti Nurhaliza nampak lebih menyerlah dalam pakaian konsep sebegini.

08 Medley Lagu Rakyat : Patendu Patende, Ayo Mama & Embun Sosek
Siapa pernah dengar lagu Patendu Patende. Saya sendiri tidak pernah mendengar lagu tersebut. Ia amat berbeza dengan lagu Ayo Mama dan Embun Sosek yang sering saya dengar. Rangkaian lagu-lagu rakyat telah dipersembahkan di sebalik gabungan penari yang lebih menceriakan persembahan Siti Nurhaliza. Kehebatan penari dipersembahkan kepada umum dan telah membuktikan penari Yayasan Warisan Johor bukan calang-calang penari. Formasi tarian antara Siti Nurhaliza dan penari juga amat cemerlang. Showmanship beliau berjaya digabung-jalin di dalam persembahan tarian yang memukau.

09 Medley Lagu Joget : Joget Pahang, Joget Berhibur dan Joget Kasih Tak Sudah
Rangkaian lagu-lagu joget juga berjaya memikat. Menggunakan lagu Joget Pahang sebagai pembukaan sememangnya memikat. Lagu-lagu lain juga tidak kurang hebatnya. Lagu joget mampu membangkitkan semangat penonton untuk sama-sama berinteraksi dan terhibur dalam kemeriahan irama tersebut. Persembahan tersebut tentunya lebih menarik sekiranya irama-irama Melayu Asli, keroncong, dondang sayang dapat diperdengarkan kepada penonton. Keunikan dan kehebatan vokal Siti Nurhaliza akan dapat diuji sepenuhnya sekiranya dapat membawakan pelbagai genre lagu dalam satu-satu persembahan. Keunikan tarian-tarian tradisional Malaysia juga dapat dipersembahkan. Gesekan biola oleh salah seorang pemuzik Swakarya juga berjaya memikat penonton.

10 Nirmala
Pembukaan solo lagu Nirmala mendapat gemuruh penonton. Dengan selamba sahaja, Siti Nurhaliza memukau hadirin dengan tarikan vokalnya yang mantap.Walaupun ada sedikit kesilapan pada bahagian “Aduhai” ia tetap tidak mencacatkan persembahannya dan tahap keyakinannya. Gaya persembahannya mantap dan telah dipersembahkan dengan cemerlang. Tariannya memukau walaupun tidak begitu sharp seperti yang telah dipersembahkan di Anugerah Juara Lagu beberapa tahun yang lalu. Sebuah persembahan yang bertenaga dari Siti Nurhaliza dan para penarinya. Persembahan vokal Siti juga berjaya memukau penonton.

11 Medley Zapin : Cindai, Mahligai Permata dan Ya Maulai
Sekali lagi medley lagu-lagu tradisional menutup persembahan segmen ini. Kali ini dipersembahkan rangkaian medley lagu-lagu zapin. Lagu yang menarik perhatian penonton dan tidak sah sekiranya tidak didendangkan ialah lagu Cindai. Tarian zapin dipertontonkan kepada penonton dalam genre yang pelbagai. Keunikan tarian zapin itu sendiri telah berjaya menarik minat penonton. Antara lagu lain yang memukau ialah Ya Maulai kerana Siti Nurhaliza sekali menyerlahkan kehebatan vokal beliau.

VCD 02
01 Janji Kasih
Persembahan Siti Nurhaliza bermula dengan iringan muzik orkestra oleh London Symphony Orchestra yang diketuai oleh Erwin Gutawa selaku konduktor pada malam tersebut. Lagu Bukan Cinta Biasa, Cindai, Percayalah dan Janji Kasih bergema dalam irama klasik. Setiap permulaan lagu pasti mendapat tepukan gemuruh penonton yang terpesona dengan kehebatan pemuzik-pemuzik dari London mengalunkan lagu-lagu Malaysia. Saya terpegun dengan irama klasik Cindai yang dibuat dengan baik sekali dan semangat semakin memuncak dengan lagu Percayalah.

02 Bukan Cinta Biasa
Entah kenapa saya merasakan yang lagu ini semacam dinyanyikan untuk tetamu yang berada di balkoni. Berkali-kali bahasa tubuhnya mengisyaratkan pandangan ke atas. Mungkin juga untuk Fazley. :) Saya perlu melakukan sesuatu agar ia menjadi kenyataan ataupun ia telah pun menjadi kenyataan. Penyampaian Siti Nurhaliza dalam lagu Bukan Cinta Biasa dibuat dengan begitu baik sekali dengan penuh penghayatan. Pakaian Siti Nurhaliza untuk segmen ini pula kelihatan terlalu ringkas. Warna kuning muda nampak begitu pudar untuk Siti Nurhaliza dan tidak begitu menyerlahkan kecantikannya.

03 Percayalah
Rata-rata susunan muzik untuk segmen ini tidak banyak bezanya kecuali diiringi oleh strings dari London Symphony Orchestra. Persembahan vokal Siti Nurhaliza diberi keutamaan dalam lagu ini. Irama-irama melodrama ini berterusan membangkitkan suasana romantis dalam persembahan Siti Nurhaliza. Keterlaluan dibuai irama romantis boleh membuatkan penonton tertidur.

04 Get Here
Sebelum penonton terlena dibuai lagu-lagu balada, Siti Nurhaliza meneruskan persembahannya dengan sebuah lagu Inggeris bertajuk Get Here yang pernah dipopularkan oleh Oleta Adams. Saya menyukai susunan lagu ini yang melodi lagunya telah diberikan sedikit sentuhan Melayu pada permulaannya. Persembahan vokal Siti Nurhaliza untuk lagu ini boleh saya sifatkan cemerlang. Sesekali Siti Nurhaliza melenggokkan tangannya seperti menarikan tarian Melayu.

05 Lagu Rindu
Lagu Rindu benar-benar mengejutkan penonton dari terus lena. Irama global ini bergema untuk menguja penonton. Para penonton juga amat sporting dan sama-sama bangun untuk menari bersama-sama. Lagu-lagu sebegini walaupun baru di telinga penonton tetapi berjaya membangkitkan suasana. Jelas Lagu Rindu sebuah lagu yang universal yang mampu membuatkan sesiapa sahaja menyukainya. Melodi lagu ini juga agak catchy untuk membuatkan penonton sama-sama menyanyi dalam iramanya.

06 Bisikan Asmara
Saya dapat melihat momentum persembahan semakin menyerlah selepas lagu Lagu Rindu. Beliau nampak sudah begitu selesa dengan pentas dan memberikan persembahan bertenaga. Lagu Bisikan Asmara disampaikan dengan baik sekali. Penguasaan pentasnya nampak begitu selesa dan hebat sekali. Secara jujur, lagu ini bukan pilihan saya tetapi melihatkan kelincahan Siti Nurhaliza di pentas ia benar-benar memberikan pesepsi yang berbeza terhadap lagu ini.

07 Sebenar Cinta
Lagu ini juga bukan yang biasa disukai penonton. Menyesuaikan momentum dari persembahan sebelum ini, Siti Nurhaliza meneruskan persembahan lincahnya untuk lagu tersebut dengan baik sekali. Siti nampaknya sudah berani untuk menggoyangkan tubuhnya pada persembahan tersebut.

08 Seindah Biasa
Sebelum menamatkan segmen ini beliau menyampaikan lagu Seindah Biasa dengan hebat sekali. Lagu berhantu itu disampaikan dengan bertenaga di MTV Asia Awards dan begitu juga dengan persembahan konsert di London. Satu yang kurang adalah dari segi showmanship beliau yang agak kurang pada pendapat saya. Dengan menggunakan gimik kononnya persembahannya telah tamat, beliau kembali setelah menukar pakaian untuk segmen yang terakhir.

09 Medley Lagu Cinta : Jerat Percintaan, Purnama Merindu, Aku Cinta Padamu, Diari Hatimu & Kau Kekasihku
Segmen Lagu Cinta adalah segmen yang paling ditunggu-tunggu oleh sebilangan besar peminat Siti Nurhaliza. Tidak lengkap rasanya persembahan di London tanpa mendendangkan lagu Jerat Percintaan, Purnama Merindu, Aku Cinta Padamu, Diari Hatimu dan Kau Kekasihku. Saya agak terkilan kerana Siti Nurhaliza tidak membawakan lagu Nian Di Hati. Saya merasakan lagu Nian Di Hati adalah antara lagu yang sedap dibawakan oleh Siti Nurhaliza. Lagu Jerat Percintaan dibawakan dengan penuh penghayatan dan semangat oleh Siti Nurhaliza. Persembahan vokal beliau untuk lagu ini benar-benar memukau dan mengejutkan lebih-lebih lagu alunan suara soprano yang dibawakan oleh beliau sebelum membawakan lagu Purnama Merindu. Walaupun berlaku sedikit kesilapan dalam lirik lagu Purnama Merindu, Siti Nurhaliza bijak menutup kesilapan kecil tersebut. Lagu-lagu sebegini sebenarnya lebih sesuai dipersembahkan secara penuh dan bukannya secara medley. Dalam masa yang pendek, lagu-lagu tersebut benar-benar memukau penonton. Setelah membawakan lagu Aku Cinta Padamu, Siti Nurhaliza memukau kembali dengan lagu Diari Hatimu. Penonton dibawa untuk menyelami perasaannya dalam lagu tersebut. Sebelum mengakhiri persembahan beliau dengan lagu Kau Kekasihku secara penuh bertenaga dengan menyerlahkan keupayaan vokal beliau ke tahap paling maksima. Penghayatan Siti Nurhaliza benar-benar memukau dalam persembahan ini lebih-lebih lagi sebelum menamatkan lagu tersebut.

10 Encore : Cindai
Sebuah persembahan encore yang penuh bertenaga menjadi penutup kepada sebuah sejarah yang telah dilakarkan oleh penyanyi nombor satu negara Siti Nurhaliza. Irama tradisional Melayu kembali bergema untuk menjadi penutup persembahan tersebut. Rata-rata penonton terpesona dengan persembahan bertenaga Siti Nurhaliza.

VCD 03
Di Belakang Tabir - Siti Nurhaliza In Concert Royal Albert Hall, London

Di sebalik kecekalan Siti Nurhaliza dan pasukannya untuk menjadikan persembahan konsert ini satu realiti, penonton dapat melihat apa yang berlaku di sebalik tabir persembahan tersebut. Penonton juga didedahkan kepada sesi wawancara bersama BBC Indonesia, sesi bertemu peminat di Oriental Mall dan juga bertemu pelajar Malaysia di Malaysia Hall.

Untuk melengkapkan portfolio Siti Nurhaliza, satu sesi fotografi juga telah diadakan dan penonton dapat melihat apa yang berlaku di sebalik sesi tersebut. Turut dipaparkan di dalam VCD ketiga ialah sesi latihan bersama penari untuk mengingati koreografi dan juga sesi bersama London Symphony Orchestra.

Pilihan sultanmuzaffar
VCD01
01 Debaran Cinta
02 Nirmala
03 Medley Zapin : Cindai, Mahligai Permata. Ya Maulai
04 Dialah Di Hati
05 Ku Milikmu
06 Zapin Budi
07 Medley Lagu Rakyat : Patendu Patende, Ayo Mama, Embun Sosek
08 Medley Lagu Joget : Joget Pahang, Joget Berhibur, Joget Kasih Tak Sudah
09 Medley Rancak : Jalinan Cinta, Kini Kau Disisi, Pendirianku
10 Cinta Tak Berganti
11 Badarsila

VCD02
01 Medley Lagu Cinta : Jerat Percintaan, Purnama Merindu, Aku Cinta Padamu, Diari Hatimu, Kau Kekasihku
02 Encore : Cindai
03 Lagu Rindu
04 Seindah Biasa
05 Get Here
06 Percayalah
07 Medley London Symphony Orchestra dan Janji Kasih
08 Bukan Cinta Biasa
09 Bisikan Asmara
10 Sebenar Cinta

Senarai Rasmi Separuh Akhir Juara Lagu 2005
Dalam perkembangan lain, Anugerah Juara Lagu bakal kembali menemui peminat muzik tempatan. Senarai finalis untuk Separuh Akhir telah pun diumumkan. Antara lagu-lagu yang terpilih ialah lima buah lagu dari artis yang lahir dari program realiti tv pencarian bakat seperti Malaysian Idol dan Akademi Fantasia. Turut bertanding ialah Lagu Terbaik di Anugerah Industri Muzik 12 iaitu Awan Yang Terpilu. Ini juga merupakan pertandingan Juara Lagu yang pertama yang menggabungkan bintang Akademi Fantasia dari tiga musim iaitu Farah AF2, Sahri AF1, Zahid AF2 dan Mawi AF3.

Balada (16 November 2005, 4.30 petang)
Gemilang - Jaclyn Victor
Awan Yang Terpilu - Ning Baizura
Dedebu Cinta - Misha Omar
Elegi Sepi - Azharina
Tiada Lagi Tangisan - Aishah
Tangisan Dalam Kerinduan - Farah AF2
Tangisan Marhanis - Dia Fadilla/Hattan
Bila Rindu - Ruffedge
Memori Bahagia - Sahri AF1
Langit Ke Tujuh - Syarifah Zarina

Pop Rock (17 November 2005, 4.30 petang)
Pop Ye Ye - VE
Milikku - Zahid
Kata - Hazami
Dayang Sayang Kamu - Dayang Nurfaizah
Cinta Dewa Dewi - Spider
Senyuman Ragamu -Gerhana Ska Cinta/Radhi OAG
Kasihnya Laila - Jinbara
Rahsia - Flop Poppy
Message Girl - VE
Gaia - Zainal Abidin

Irama Etnik (15 November 2005, 4.30 petang)
Aduh Saliha - Mawi AF3
Ayuh Juragan - Noraniza Idris
Binafsha - Waheeda
Goyang Habibi - Ruffedge
Senang Tari - Ning Baizura
Dendang Bersahut - Toki/Andy Flop Poppy
Gurindam Sang Puteri - Syazliana
Semalakama - Zehra Zamri
Nurul Ain - Raina Hairina
Benang Emas - Acik/Nana

Entri oleh sultanmuzaffar 17 October 2005 0 komen

Kiriman Lukisan Tangan
Saya menerima kiriman ini yang telah dihantar oleh Maslina Sumairi kepada saya melalui pos. Saya sepatutnya menerima kiriman ini melalui tangan pada satu hari di Shah Alam tetapi kerana kesuntukan masa saya tidak dapat menunggu sehingga beliau tiba. Saya hanya terima kiriman ini yang tiba pada hari Sabtu di hadapan muka pintu rumah saya tetapi memandangkan saya tiada di rumah untuk menerima kiriman melalui pos ini maka kiriman tersebut telah dihantar kembali ke Pejabat Pos Brickfields.

Pagi tadi saya ke Pejabat Pos Brickfields untuk mengambil kiriman tersebut. Saya buka kiriman tersebut di dalam kereta. Terperanjat benar saya melihat potret tersebut. Ada potret Mawi, Felix dan saya sendiri pada kertas lukisan tersebut. Ini kali ketiga saya menerima lukisan potret saya sendiri yang dihadiahkan kepada saya. Kali ini agak berbeza kerana ada juga Mawi dan Felix.
Juga dikepilkan beberapa helaian surat bertaip komputer yang agak panjang lebar bercerita tentang gaya penulisan saya yang tidak begitu memihak kepada Mawi. Pengirimnya seorang fanatik Mawi dan tentunya isi suratnya berkaitan dengan Mawi sahaja. Sebenarnya saya berbangga mempunyai pembaca yang bersifat begitu terbuka untuk menerima dan berfikir tentang apa yang saya tulis berkenaan Mawi, baik tulisan berunsurkan negatif mahu pun positif.
Saya hanya mengenali Maslina melalui SMS yang dikirimkan melalui nombor yang tertera di blog ini. Saya juga mengenali beliau berdasarkan komen-komen yang beliau tulis di ruangan Pendapat blog ini. Katanya, walaupun kita berbeza parti, kita tetap boleh berkawan. Parti ? Peminat Mawi parti apa ? Peminat Felix parti apa ? Memang tidak ada salahnya untuk berkawan, cuma saya agak skeptikal terhadap sesetengah jenis peminat Akademi Fantasia dan ia seakan semakin menjarakkan saya dengan mereka.
Kata pengirimnya lagi, blog saya selalu membuatnya merajuk dan terpujuk. Boleh buat tajuk lagu ni ! Katanya lagi, tulisan picisan saya ini berjaya mengumbang-ambingkan emosi beliau. Saya mengharapkan pembaca yang berfikiran terbuka sebegini akan untuk terus membaca dan memberikan maklumbalas berdasarkan fakta dan bukan berdasarkan emosi.

Ia benar-benar membuatkan saya terharu. Sifat yang dimiliki oleh pengirim ini sebenarnya dimiliki oleh beberapa teman rapat saya seperti yang saya ceritakan dalam utusan yang terdahulu. Saya sebenarnya tidak pernah menyangka wujudnya lagi kalangan pembaca yang sebegini dalam blog saya ini. Iaitu mereka yang tidak terlalu dibuai emosi kesan dari manipulasi emosi yang telah dijana oleh rancangan Akademi Fantasia. Setiap tahun Akademi Fantasia menghasilkan kelompok peminat yang pelbagai yang rata-rata saya temui kepelbagaian dalam sifat mereka. Setiap tahun ada keunikan masing-masing.

Dalam PFS atau Kebun rata-rata meminati rancangan Akademi Fantasia secara keseluruhannya. Tanpa perlu emosi terhadap pilihan masing-masing, kami dapat duduk semeja, makan sepinggan, tinggal serumah, tidur sekatil dan berkongsi masalah tanpa ada perasaan prejudis terhadap pilihan masing-masing. Kami semacam sebuah famili. Itu sebabnya sekiranya ada undangan dari mereka, akan saya lupakan jemputan dari mana-mana bintang Akademi Fantasia kecuali Adam lah. Hahaha

Saya cuma berharap segala urusan peribadi berkenaan karier akan selesai secepat mungkin dan mana tahu sambutan raya saya tahun ini akan lebih bermakna dengan PFS dan Kebun. Sempena menyambut ulangtahun saya keluar dari belakang blog untuk bertemu dengan pembaca-pembaca saya, saya mengucapkan ribuan terima kasih kerana memberikan saya peluang mengenali anda dan berkongsi pengalaman baru dengan anda semua. Terima kasih.

Negaraku Tanah Tumpahnya Darahku

Saya terbaca artikel Aspirasi : Kisah Negaraku & Mamula Moon oleh Ramli MS di internet. Artikel tersebut tersiar dalam Berita Minggu dalam sisipan BiPop. Saya terfikir apakah identiti sebuah negara telah tercemar apabila lagu kebangsaannya merupakan lagu saduran dari sebuah lagu dari Barat. Maka, di mana jatidiri kecemerlangan sesebuah bangsa itu dapat dipertahankan dan diagung-agungkan sekiranya muzik lagu kebangsaan sendiri adalah lagu saduran. Apakah Malaysia tidak punya pencipta lagu yang hebat ? Atau pemuzik yang hebat ? Lirik Negaraku biarlah terus dikekalkan.

Anda semua pernah teringat sewaktu zaman persekolahan dahulu apabila kita seakan tidak mahu menyanyikan lagu Negaraku dalam tempo march dan lebih selesa menyanyikan lagu Setia oleh Fran yang setiap hari ke udara di RTM 1. Sewaktu saya bersekolah dahulu, selaku Jemaah Disiplin Pelajar yang bertugas, saya harus memilih dua lagu untuk dinyanyikan di dalam perhimpunan. Adakalanya memang sukar untuk menyanyikan lagu Negaraku versi march tanpa iringan muzik. Maka para pelajar akan menyanyikan secara berterabur.

Kita mampu menghasilkan lagu sehebat Keranamu Malaysia. Kita sendiri senang menyanyikan lagu Keranamu Malaysia berbanding lagu kebangsaan kita sendiri. Sudah beberapa tahun lagu Keranamu Malaysia berkumandang saban tahun, tetapi ia tetap menjadi pilihan kita.

Apa tindakan kita ? Apakah ingin terus menyanyikan lagu Negaraku versi saduran ?

Entri oleh sultanmuzaffar 16 October 2005 0 komen

Minggu Buka Puasa
Majlis Buka Puasa Tertutup Family & Birthday Celebration di Wisam KL
Pada hari Jumaat, saya harus mengorbankan Majlis Buka Puasa bersama Farah Fan Club untuk berbuka bersama beberapa teman rapat yang saya kenali melalui blog ini. Hari itu juga merupakan sambutan birthday untuk Wink dan Cikanos. Walaupun sudah menyatakan persetujuan untuk hadir ke Majlis Berbuka Puasa Farah, saya merasa amat bersalah kerana terpaksa membatalkan temujanji tersebut. Untuk mendapatkan ulasan lanjut berkenaan acara berbuka puasa bersama Farah bolehlah melawat blog Rosman Positivo dan Raja Pelaut.

Untuk mengelakkan kesesakan jalan raya, saya tiba agak awal di KLCC. Masa yang ada saya gunakan untuk membeli kad untuk mereka. Saya singgah di Tower Records untuk memberi VCD Siti Nurhaliza In Concert Royal Albert Hall, London dan CD The Best Of Yazer Akademi Fantasia 3. Badrul tiba seketika kemudian. Saya tinggalkan beliau untuk shopping sendirian kerana dia shopping macam perempuan. Lama sungguh compare-compare harga. Sungguh bosan menunggu. Tidak cukup satu shopping complex, beralih ke shopping complex yang lain pula. Kalau bukan wanita, kita harus panggil apa ? Saya mudah. Saya singgah ke bahagian greeting card dan ternampak apa yang saya mahu. Terus sahaja beli.

Najmie tiba. Belek-belek card di bahagian yang sama. Juga ambil masa yang lama. Tetapi menyedari hakikat yang beliau masih seorang pelajar, oleh itu dimaafkan. Ada sebab untuk beliau membuat perancangan perbelanjaan. Kami bergerak ke shopping complex yang lagi satu kerana Bad telah pun berpindah ke sana. Singgah sebentar di Memory Lane untuk Najmie dan Badrul membeli kad pilihan mereka. Masih terlalu awal untuk ke Wisam tetapi kami bergerak juga ke sana.
Ramai juga tetamu yang hadir. Wink selaku tuan rumah. Tetamu lain terdiri daripada Cikanos, Meesua, Badrul, Leen, Izreen, Sumbing, Najmie, OrangKampung, Rose, NHK, Waiem, Bat, Kak Aidid, Nart dan LV. Ada ke yang tertinggal ?

Yang paling menarik gathering buka puasa ini ialah Bazar Ramadhan bila mana Waiem dan Kak Aidid membawa kad raya Mawi dan Prapp Cookies. Saya sempat beli satu pek kad raya Mawi. Untuk apa pun saya tidak tahu. Saya jenis yang pemalas hantar kad raya. Paling tidak pun saya hantar kad raya digital. Mungkin tahun ini saya hantar kad raya digital menggunakan email beserta imej dari kad raya Mawi yang saya scan. Bila terima nanti dari saya, konon-konon macam Mawi lah yang menghantarnya. Mungkin masih sempat lagi saya semak dalam ruangan Pendapat blog saya ini yang mana mereka tinggalkan alamat email mereka untuk saya simpan dan hantar mereka kad raya digital.

Prapp Cookies pun saya beli satu balang. Saya beli Black Mountain. Panjang cerita Black Mountain kalau ingin diceritakan. Cukup sekadar kalau saya katakan, ingat Black Mountain, Ingat Izreen. Hahahaha. Banyak one-liner dalam gathering kali ini. It was fun !

Saya suka dengan rekabentuk kad raya Mawi itu. Rekaan grafiknya menarik. Ia dibuat dengan teliti dan gambar-gambar Mawi telah dirakamkan dengan cantik sekali. Pujian ? Apakah ini kenyataan merayu undian ? It’s OK. Tidak perlu susah-susah. Saya tidak perlu merayu undian jauh sekali ugutan merajuk untuk mendapatkan undian. Lagipun kotak Malaysia Top Blog sudah saya kecilkan agar sukar untuk ditekan. Saya tidak perlu merayu undian untuk berada di atas.

Selesai di Wisam sekitar jam 11 malam. Klubbkidd dan Juan Danza telah lama menunggu di Bangsar. Menyedari saya juga seorang rakyat Malaysia, maka perkataan “on the way” telah saya gunakan. Walaupun sebenarnya masa itu baru sahaja keluar dari Wisam. Apa salahnya blogger nombor tiga dan empat menunggu blogger nombor satu. Tak salah kan ? Lagipun mahkota masih di kepala !

Saya dan Badrul tiba di sana sekitar jam 11.45 malam. Ada projek baru untuk kami bincangkan. Oleh kerana kami berempat ada di sana, maka projek baru yang kami bincangkan ialah taktik untuk menjatuhkan Sekadar Media Picisan. Hahahaha.

Projek baru tersebut masih dalam peringkat perbincangan. Ia melibatkan pelancaran sebuah album baru. Bagaimana cara album tersebut dilancarkan biarlah menjadi rahsia dahulu. Tunggulah dua bulan lagi sehingga projek tersebut berhasil. Sebuah projek yang boleh saya sifatkan satu perubahan pada dunia hiburan tempatan. Cara kita melihat sesebuah produk sepatutnya dipandang dengan lebih hebat dan kegiatan promosi perlu dilaksanakan dengan berkesan.

Pada mulanya Badrul hanya mahu singgah sebentar sahaja, tetapi ia berlarutan sehingga jam 4 pagi. Sebelum saya terlupa, oleh kerana rahsia ini telah pun dipecahkan oleh Juan Danza (mana boleh simpan rahsia) , maka tidak salah rasanya untuk saya bercerita di sini. Sedang sibuk berbincang di Bangsar, Klubbkidd dikejutkan apabila menerima satu SMS yang agak desperate bunyinya. Hahahaha. Sungguh kelakar sekali.

Walaupun tuan punya badan bertanya kepada saya sekitar jam 5 pagi, saya buat-buat tidak tahu sahaja. Memegang amanah untuk menyimpan rahsia. Memang meletihkan hari tersebut. Saya pulang dan terus menonton VCD Siti Nurhaliza In Concert Royal Albert Hall, London. Tidur menjadi tidak penting, kerana menonton VCD Siti Nurhaliza di London lebih menghiburkan. Ada ke yang nak komen tentang kenyataan ini ?

Terima kasih kepada tuan rumah dan kepada mereka yang hadir. Anda telah menyerikan hidup saya selama 3 tahun ini. Terima kasih !

Majlis Buka Puasa MRSM
Saya bertemu beberapa orang kawan yang telah lama tidak saya temui. Ada yang bertahun-tahun tidak jumpa. Majlis Buka Puasa tahun lepas saya tidak hadir. Cuma berkesempatan untuk hadir pada tahun ini. Nothing much. Just catching up.

Kami berbual tentang banyak perkara. Tentang pengalaman saya. Tentang pengalaman mereka. Tentang kerja baru saya. Tentang pelbagai. Cuma saya mengelak satu soalan. Kenapa kurus ? Jawapan saya mudah sahaja. Kerana korang dah gemuk. Lagi mereka ini mahu tanya.

Pada malam yang sama, Amy pula bertemu dengan peminatnya dalam satu Majlis Berbuka Puasa bersama Amy di Hotel Coronade. Saya tidak mahu bercakap panjang tentang majlis ini kerana panjang ceritanya. InsyaAllah kalau ada umur yang panjang saya akan hadir pada majlis anjuran mereka yang seterusnya. Untuk gambar-gambar sekitar majlis tersebut bolehlah melawat Fotopages Hakim Amir.

Majlis Buka Puasa Jiwang United
Buka Puasa bersama Jiwang United ini memang menyeronokkan. Kami berkongsi minat yang sama. Akma dan Felix. Maka perbincangan kami tidak keluar dari topik tersebut. Berkali-kali saya menegaskan bahawa perjalanan bintang Akademi Fantasia yang baru sahaja tamat pengajian mereka baru sahaja bermula. Inilah masanya sokongan tidak berbelah bahagi amat mereka perlukan untuk terus hidup dalam industri ini. Tanpa sokongan, mereka akan mati. Di sebalik sokongan terhadap kedua-dua bintang yang baru lahir ini berlaku sedikit perselisihan faham yang telah menjejaskan sedikit perjalanan seni mereka.

Apa yang peminat ingin tahu ialah jadual pergerakan bintang yang mereka sanjung. Di mana mereka membuat persembahan. Di mana kemunculan mereka. Bila mereka balik ke kampung mereka. Bila mereka akan bertemu peminat. Bila album baru mereka akan dipasarkan. Itu sahaja. Ada yang menjadi orang tengah antara fan club dan bintang AF3 tetapi telah menyimpan maklumat-maklumat tersebut untuk dirinya sendiri dan tidak berkongsi dengan para peminat. Ada peminat yang ingin berkongsi, sebaliknya mereka dihalang dari terus menghantar maklumat. Macam-macam.

Di majlis tersebut saya bertemu beberapa orang rakan-rakan baru. Mereka peminat Akma dan Felix. Saya senang berbual dengan mereka. Fara umpamanya senang berbicara dengan saya tentang Gubra. Liza berbincang dengan saya tentang apa yang boleh dilakukan oleh JU untuk menaikkan nama Felix dan Akma. Joejoe bekerja dekat sangat dengan tempat kerja saya dahulu iaitu di blok tengah antara Blok A dan Blok B. Itulah sebab macam pernah nampak. Saya memang selalu berulang-alik antara blok tersebut.

Saya tidak pernah terbayang yang mereka sebenarnya datang dari blog saya dahulu. Merekalah yang sering bercerita tentang fantasi mereka di ruangan Pendapat blog saya. Kalau dahulu sekadar fantasia, ia kini menjadi realiti. Semangat kekeluargaan itu sememangnya wujud sesama mereka. Sifat kasih sayang itu semacam darah daging sendiri. Adakalanya saya terharu melihat bagaimana akrabnya mereka sesama sendiri. Saya tidak pernah terbayang yang saya telah pun melakukan sesuatu untuk mereka.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, saya mengalami sedikit kemalangan. Kereta yang berada di hadapan berhenti mengejut untuk belok ke kanan. Kereta di hadapan saya sempat berhenti walaupun agak mengejut. Saya tidak sempat untuk mencelah ke kiri kerana ada sebuah motorsikal di tepi kiri saya. Jalan paling pantas adalah untuk menekan brek kereta sekuat-kuatnya. Kereta saya tidak sempat berhenti dan melanggar kereta Perdana di hadapan. Bunyi kuat juga. Kereta Perdana beralih ke bahu jalan. Saya mengekor dari belakang dan berhenti di belakang keretanya. Pemandunya keluar. Damn ! Salah seorang ahli JU rupanya yang juga seorang Doktor. Memang rasa bersalah gila masa tu. Kakak tersebut tidak perasankan saya waktu itu hanya selepas itu baru dia kenal yang sultanmuzaffar telah langgar kereta dia. Mujur kakak itu kata tidak mengapa dan jangan risau. But still saya rasa tidak sedap. Saya pun tidak tahu nak buat macam mana kerana inilah pertama kali saya accident yang melibatkan kerosakan. Saya tidak pernah cium belakang kereta orang tetapi malam ini saya kemekkan bumper kereta orang. Walaupun kakak tu kata OK, but still kereta Perdana dia kemek, kereta saya OK saja. I think I will call her sebelum Raya lah. Rasa tidak sedap pula.

Entri oleh sultanmuzaffar 14 October 2005 0 komen

Salam Raya Akademi Fantasia 3
Untuk melengkapkan perayaan tahun ini rasanya tidak lengkap sekiranya tidak mendapatkan album ini. Sebagai peminat Akademi Fantasia tentunya anda ingin mendengar bacaan Takbir Raya yang diketuai oleh Mawi. Ia merupakan tarikan terkuat untuk memiliki album ini selain daripada nyanyian lagu Ku Pohon Restu Ayah Bonda oleh Mawi.

Antara lagu-lagu yang menarik perhatian saya ialah Kepulangan Yang Di Nanti oleh Kefli, gandingan duet Akma dan Felix untuk lagu Hari Raya Hari Bahagia, keunikan Balik Kampung dalam nafas baru yang telah dipersembahkan dengan cemerlang oleh Aidil, keharmonian vokal Fuad dan Elliza yang meneruskan tradisi kakak beliau untuk lagu Suasana Hari Raya dan Lagukan Hari Raya oleh bintang lelaki AF3.

Keceriaan hari lebaran dapat dirasai pada kulit album ini yang menampilkan setiap bintang Akademi Fantasia berpakaian kebangsaan dalam suasana Hari Raya. Kekurangan paling utama pada kulit album Salam Raya Akademi Fantasia 3 ialah hanya dipaparkan pencipta dan penulis lirik lagu tersebut. Senarai mereka yang terlibat dalam menyusun lagu tersebut ke nafas baru tidak dipaparkan. Ini menyulitkan saya untuk memberikan kredit kepada susunan lagu terbabit.

Ada di antara lagu-lagu yang termuat dalam album ini yang tidak saya ulas secara terperinci kerana tidak tahu untuk tulis apa berkenaan lagu tersebut. Ia bukan kerana saya tidak sukakan penyanyi tersebut atau pencipta lagu tersebut atau apa-apa sebab peribadi. Sekadar terlalu buntu untuk menulis tentang nyanyian mereka. Terlalu tepu dengan vokal mereka mungkin.

02 Ku Pohon Restu Ayah Bonda - Mawi
Sebuah nyanyian yang dipersembahkan dengan penuh penghayatan. Dengan diiringi oleh lafaz takbir, lagu ini menjadi begitu menusuk kalbu. Ia seakan-akan luahan emosi Mawi yang telah disampaikan dengan begitu baik kepada para pendengar. Amanah membawakan lagu nyanyian asal Al-Jawaher dan Mamat dari kumpulan Exists telah dilaksanakan oleh Mawi dengan baik.

04 Kepulangan Yang Di Nanti - Kefli
Lagu ini merupakan nyanyian asal Aman Shah dan pernah didendangkan oleh Fauziah Latiff. Saya menyukai penyampaian Kefli untuk lagu ini. Lagu ini agak sedap apabila dibawakan oleh Kefli. Saya rasa mungkin nyanyian yang mendayu-dayu sesuai dengan vokal Kefli.

05 Hari Raya Hari Bahagia - Akma & Felix
Lagu ini merupakan lagu asal oleh Ideal Sisters. Apa yang saya suka tentang lagu ini apabila gandingan vokal Akma dan Felix menepati kehendak lagu ini. Gandingan mereka saling melengkapi. Sketsa dari Felix juga begitu menghiburkan terutama di penghujung lagu yang mengingatkan agar tidak bermain mercun. Lagu ini diberi nafas moden sama seperti lagu Selamat Hari Raya oleh Liza & Nana pada Akademi Fantasia 1.

06 Anugerah Tuhan - Bintang Wanita AF3
Rata-rata lagu baru tidak begitu memikat pendengaran saya. Agak sukar untuk lagu baru bertemakan hari raya untuk menembusi pengaruh lagu-lagu raya yang malar segar. Lagu Anugerah Tuhan berusaha untuk menonjolkan keharmonian vokal setiap pelajar wanita AF3. Saya akui usaha itu berjaya dilakukan dan hasilnya baik. Vokal bintang wanita kedengaran tidak cuba untuk menonjolkan diri antara satu sama lain.

07 Balik Kampung - Aidil
Terjemahan Aidil untuk lagu Balik Kampung benar-benar mengejutkan. Sebuah lagu yang telah diberi nafas baru dan telah disampaikan dengan baik oleh Aidil. Saya boleh terbuai dalam melodi lagu ini yang agak blues. Nyanyian Aidil juga kena dengan melodi lagu ini. Sebuah susunan muzik yang bagus dan disampaikan dengan cemerlang.

10 Suasana Di Hari Raya - Elliza & Fuad
Apa yang saya ingat tentang lagu ini hanyalah sketsanya. Akma dan Ekin saling bergurau tentang pasangan masing-masing iaitu Felix dan Yazer. Lagu ini mengimbau kenangan Elliza lebih-lebih lagi lagu ini merupakan lagu nyanyian asal kakaknya iaitu Ellina dan Anuar Zain. EKSKLUSIF ! Dalam perkembangan lain, Fuad AF3 telah pun terbang ke Dublin untuk melanjutkan pelajarannya dalam bidang Accountancy di sana. Beliau telah berlepas dari KLIA pada jam 11 malam semalam. Beliau menjadi bintang Akademi Fantasia yang pertama melanjutkan pelajaran ke luar negeri setelah menamatkan pengajiannya di Akademi Fantasia selama beberapa minggu. Semoga beliau terus sukses dalam pengajian akademiknya.

11 Menjelang Hari Raya - Yazer
Tidak lengkap sekiranya tidak menggubah satu lagu raya ke rentak rock untuk diberikan kepada Yazer. Lagu nyanyian asal DJ Dave telah disampaikan dengan bertenaga oleh Yazer. Menurut Yazer beliau sukakan lagu tersebut kerana ada iringan gitar. Sentuhan muzik rock menjadikan lagu tersebut lebih digemari olehnya. "Bayangkan DJ Dave yang nyanyi lagu itu versi rock." sambung beliau. Saya sempat chat di YM bersama Yazer awal pagi tadi. EKSKLUSIF ! Berkenaan dengan perkembangan album Yazer bersama Luncai Emas, beliau akan masuk studio untuk merakamkan lagu-lagu barunya pada 18 Oktober ini. Album tersebut akan diterbitkan oleh M.Nasir. Sempat juga saya bertanya kepada Yazer apakah beliau berpuasa penuh. Manalah tahu kalau ada di kalangan peminat Akademi Fantasia yang hanya menyangkakan bahawa Mawi sahajalah yang berpuasa penuh. Maka jawab Yazer, beliau tidak pernah tinggal puasa. Kalau Yazer tidak bagitahu tentu orang ingat Mawi sahaja yang puasa penuh. Hahahaha.

13 Lagukan Irama Raya - Bintang Lelaki AF3
Melodi lagu ini agak catchy tetapi nyanyian bintang lelaki AF3 tidak begitu bertenaga. Saya terpikat dengan lirik lagu ini yang agak simple tetapi menarik. Sebuah lagu raya sememangnya tidak boleh lari dalam irama-irama sebegini dan hasilnya biasa sahaja. Berbanding lagu bintang perempuan, lagu ini lebih menarik.

14 Syawal Telah Menjelma - Bintang AF3
Lagu ini belum cukup meriah seperti Lagu Di Pagi Raya. Lagu ini lebih serius dan tidak begitu ceria untuk disampaikan. Lagu Di Pagi Raya oleh Bintang Akademi Fantasia 1 lebih catchy dan senang untuk didengar. Anda boleh mendengar lagu tersebut di blog Klubbkidd. Ia mengimbau kenangan bersama bintang Akademi Fantasia 1.

Turut dimuatkan dalam album ini ialah Takbir Raya oleh Bintang Lelaki AF3, lagu Pulang Di Hari Raya oleh Amylea, Suasana Riang Di Hari Raya oleh Ekin & Amy, Bersama Di Hari Raya oleh Idayu & Marsha dan Selamat Hari Raya oleh Reza.

Dapatkan album ini dengan segera untuk hari raya yang lebih bermakna bersama Bintang Akademi Fantasia 3 dengan harga RM21.00 di stor-stor muzik berdekatan. Saya mendapatkannya di Tower Records sebagai koleksi.

Ranking Pilihan sultanmuzaffar
01 Balik Kampung - Aidil
02 Ku Pohon Restu Ayah Bonda - Mawi
03 Hari Raya Hari Bahagia - Akma & Felix
04 Suasana Di Hari Raya - Elliza & Fuad
05 Lagukan Irama Raya - Bintang Lelaki AF3
06 Anugerah Tuhan - Bintang Wanita AF3
07 Kepulangan Yang Di Nanti - Kefli
08 Menjelang Hari Raya - Yazer
09 Pulang Di Hari Raya - Amylea
10 Selamat Hari Raya - Reza
11 Syawal Telah Menjelma - Bintang AF3
12 Bersama Di Hari Raya - Idayu & Marsha
13 Suasana Riang Di Hari Raya - Ekin & Amy

* Takbir Raya - Bintang Lelaki AF3

Nota : Saya tidak meletakkan Takbir Raya di dalam ranking pilihan saya kerana sekiranya saya meletakkan Takbir Raya itu pada kedudukan nombor yang bawah kelak saya dikatakan tidak meletakkan bacaan Quran di tempat yang paling atas (sama seperti kes Gubra dan berbuka puasa). Oleh itu sebagai langkah berjaga-jaga, saya mengenepikan Takbir Raya dalam ranking pilihan saya. Ia tidak ada kena mengena dengan Mawi atau yang sewaktu dengannya. Harap maklum.

EKSKLUSIF ! Dalam perkembangan lain, Fuad AF3 telah pun terbang ke Dublin untuk melanjutkan pelajarannya dalam bidang Accountancy di sana. Beliau telah berlepas dari KLIA pada jam 11 malam semalam. Beliau menjadi bintang Akademi Fantasia yang pertama melanjutkan pelajaran ke luar negeri setelah menamatkan pengajiannya di Akademi Fantasia selama beberapa minggu. Semoga beliau terus sukses dalam pengajian akademiknya.

Entri oleh sultanmuzaffar 12 October 2005 0 komen

Ulasan EVO ‘05 Akademi Fantasia 3

Album trilogi EVO ’05 Akademi Fantasia 3 terdapat kombinasi pelbagai genre dari world music, etnik fusion, pop, rock, balada, lagu evergreen yang diberi nafas baru. Kebanyakan lagu di dalam album ini telah dicipta oleh Adnan Abu Hassan dan Ajai.

Album terbaik ialah album EVO ’05 01, 02 dan 03 mengikut turutan secara kebetulan. Saya menyukai EVO ’05 01 adalah kerana lagu Kau Inspirasiku oleh Fuad dan Berdebar-Debar oleh Amy. Manakala untuk EVO ’05 02 adalah kerana Percaya Pada Cinta oleh Akma dan Warkah Berlagu Pilu oleh Felix. Sementara album EVO ’05 03 adalah kerana lagu Jangan Berjanji oleh Ekin dan Merah Warna Cinta oleh Yazer.

Penghasilan kulit album perlu dibuat lebih teliti di masa akan datang. Masih terdapat kesilapan-kesilapan kecil yang sedikit telah mencacatkan kualiti kulit album tersebut. Sekiranya dalam EVO ’04 ada konsep yang ditampilkan iaitu putih dan oren serta rakaman fotografi studio dilakukan khas untuk kulit album tersebut. Tetapi tidak pada album EVO ’05. Foto-foto yang diambil adalah sewaktu persembahan mereka di Konsert Akademi Fantasia.

Setelah tiga musim Akademi Fantasia berlangsung, inilah trilogi EVO yang terbaik dihasilkan dari segi produksi lagunya. Kulit albumnya masih boleh dibaiki di masa akan datang.

EVO ’05 [01]
01 Aduh Saliha - Mawi
Saya tidak pasti dengan pendengar lain tetapi saya merasakan ada sesuatu yang tidak kena pada permulaan lagu ini. Semacam nyanyian Mawi begitu perlahan dan tidak mengikuti tempo muzik lagu ini. Pada pertengahan lagu tersebut, Mawi dapat menghayati lagu tersebut dengan baik. Saya lebih menyukai versi Rakaman Dari Studio Satu Akademi Fantasia 3 yang disampaikan dengan baik. Sesetengah lagu lebih senang didengar dalam bentuk secara langsung. Lagu ciptaan M.Nasir dan lirik oleh Loloq iaitu Aduh Saliha adalah salah satu daripada lagu tersebut.

02 Mari Berpesta - Elliza featuring Yogi B
Lagu ini adalah ciptaan Adnan Abu Hassan dan Firhad sementara liriknya ditulis oleh Mable Lew dan Yogi B. Maka tidak hairanlah lagu ini menjadi sebegini kerana Firhad memang suka kepada lagu yang berkonsepkan fast-music seperti ini. Sebuah lagu ceria dari Elliza. Memang sedap lagu ini. Kali pertama saya mendengar lagu ini adalah sewaktu wawancara dengan Rizal XFresh di Studio XFreshFM. Waktu itu saya tidak mengendahkan lagu tersebut kerana sedang bergelak ketawa angkara fitnah Rizal XFresh. Saya akui konsep sebegini sesuai dengan keceriaan Elliza. Sedangkan Klubbkidd juga menumpukan pendengarannya kepada pembesar suara untuk mendengar melodi lagu tersebut dengan teliti untuk menilai produksinya. Saya merasakan lagu ini sebuah lagu yang baik dari Elliza cuma gelak di penghujung lagu tersebut sekiranya ditiadakan tentunya lebih menarik rasa saya.

03 Kau Inspirasiku - Fuad
Pertama kali mendengar lagu ini saya sudah terpikat dengan melodinya. Melodinya agak kuat pengaruh etniknya dengan irama-irama muzik Cina(saya suka mendengar alat muzik Cina walaupun saya Melayu). Mendengar vokal Fuad lebih mengasyikkan. Lagu ini lebih kepada konsep Zainal Abidin bercampur dengan Hasnul yang satu ketika dahulu terkenal dengan lagu-lagu berkonsepkan etnik dan world music. Dengan rentak yang lebih perlahan, lagu ini menjadi lebih menarik apabila dapat membuai pendengaran saya. Satu ciptaan yang unik oleh Adnan Abu Hassan dan Faris. Saya mengenepikan prejudis saya terhadap attitude beliau dan tetap merasakan lagu ini adalah lagu terbaik dalam koleksi trilogi Akademi Fantasia 3 kali ini.

04 Berdebar-Debar - Amy
Konsep yang lebih kurang dengan lagu Kau Inspirasiku dan Mari Berpesta. Lagu ini telah dicipta oleh Adnan Abu Hassan dan Firhad serta liriknya ditulis oleh Faris. Saya suka juga muzik sebegini yang agak keras temponya pada bahagian korus. Lagu berentak pop-rock ini agak unik kerana ada gabungan etnik. Persembahan vokal Amy lebih baik dalam lagu sebegini. Keupayaan vokalnya tidak dikerah seteruk lagu Idayu yang terlalu dibuat-buat. Vokal Amy lebih sederhana dalam lagu ini. Lagu-lagu begini lebih segar dan lebih kena dengan konsep penampilan Amy sendiri.

05 Takkan Ku Lali - Reza
Muzik Takkan Ku Lali agak advanced dan mempunyai sedikit suntikan muzik Indonesia. Lagu ciptaan Any Flop Poppy dan lirik oleh Ad Samad juga agak sesuai dengan konsep funky yang dibawakan oleh Reza. Mungkin lagu ini perlu didengar beberapa kali untuk membuatkan saya terpikat dengan lagu ini. Lagu ini agak terkebawah bukan kerana melodinya yang tidak sedap tetapi kerana lagu ini tidak dapat menangkap pendengaran saya pada kali pertama saya mendengarnya.

EVO ’05 [02]
01 Warkah Berlagu Pilu - Felix

Pertama kali saya mendengar lagu ini sewaktu didendangkan oleh Felix di Final Akademi Fantasia 3. Kita dapat lihat bagaimana sukarnya Felix membawakan lagu ciptaan Adnan Abu Hassan dan Faris itu. Lagu ini saya akui begitu indah untuk didengar. Sayang sekali nyanyian Felix seakan-akan tidak mampu sampai pada bahagian yang tinggi. Nyanyian Felix kedengaran agak tersiksa dalam lagu ini. Kita pernah terhibur dan terpesona dengan nyanyiannya untuk lagu Cinta Seorang Teman dan sentiasa mengharapkan lagu-lagu sedemikian dibawakan oleh Felix.

02 Untuk Terakhir Kali - Marsha
Sebuah lagu yang kena dengan jiwa Marsha. Lagu ini adalah ciptaan Sharon Paul dan lirik oleh Mohariz Yaakup. Satu kelebihan Marsha yang telah dibawa ke dalam lagu ini ialah penjiwaan beliau. Penyampaiannya dilakukan dengan begitu baik sekali. Lontaran vokalnya serta penyampaian makna lirik dilakukan dengan tepat. Saya pernah mendengar Marsha membawakan lagu ini dengan begitu cemerlang sekali di Rakaman Dari Studio Satu Akademi Fantasia 3. Sememangnya lagu tersebut kena dengan jiwanya dan body language Marsha sewaktu membawakan lagu tersebut juga bagus.

03 Percaya Pada Cinta - Akma
Selalunya agak sukar untuk saya menyukai lagu ciptaan Ajai dan Nurul. Tetapi berbeza dengan lagu ini. Ia adalah sebuah lagu yang bersesuaian dengan vokal Akma. Keupayaan Akma membawakan lagu ini dengan baik mungkin disebabkan liriknya yang agak berkait-rapat dengan apa yang berlaku di dalam Akademi Fantasia beberapa bulan yang lalu. Maka penyampaian Akma lebih jujur dalam nyanyiannya itu. Saya telah mendengar Akma membawakan lagu tersebut secara langsung di Gathering A Moment With Akma beberapa minggu yang lalu dan telah disampaikan dengan baik dan mendapat tepukan gemuruh dari para peminatnya.

04 Bersama Mu - Aidil
Aidil menyerlahkan bakatnya dalam mencipta lagu apabila membawakan lagu ciptaannya sendiri sambil dibantu oleh Iman Wan untuk mencantikkan lagi lagu tersebut. Liriknya juga ditulis oleh Aidil. Selera saya pada muzik lebih kepada lagu-lagu sebegini. Lagu Bersama Mu amat minima penggunaan instrument pada permulaannya dan mampu membuai perasaan untuk saya lebih menghayati liriknya. Saya juga pernah mendengar Aidil membawakan lagu ini secara langsung di Brunch With Aidilistic beliau dan telah disampaikan dengan penuh perasaan. Lagu-lagu sebegini sesuai dengan vokal Aidil kerana beliau mempunyai vokal seakan-akan dalam kelompok Rem dan Sudirman Hj Arshad.

05 Kasih Yang Terpisah - Idayu
Lagu ini pula mengeksploitasi kelebihan vokal Idayu secara maksima. Bersandarkan lagu-lagu bernada tinggi sebegini tidak begitu memikat pendengaran saya, maka agak sukar untuk saya menyukai lagu ini. Idayu perlu diserlahkan dalam situasi yang tidak terlalu dibuat-buat. Lagu sebegini sukar untuk menarik perhatian pendengar untuk menyukai Idayu. Sekiranya lagu yang lebih ballad diberikan kepada Idayu dan tidak begitu cuba untuk menyerlahkan kehebatan vokalnya, tentunya pendengar akan lebih menghargai bakat Idayu. Lagu ini adalah ciptaan Adnan Abu Hassan dan lirik oleh Mohariz Yaakup.

EVO ’05 [03]
01 Ku Berserah - Amylea

Persembahan Amylea untuk lagu ini juga agak baik. Nyanyiannya bertenaga. Melodi lagu ini juga berkeupayaan untuk menyerlahkan kredibiliti vokal beliau ke tahap paling maksima. Amylea perlu memperbaiki intonasinya agar nyanyiannya lebih jelas di masa akan datang. Teknik vokal Amylea menyerlah dalam lagu ini. Lagu ini telah dipersembahkan dengan cemerlang oleh Amylea. Lagu ini adalah ciptaan sepenuhnya oleh Adnan Abu Hassan.

02 Merah Warna Cinta - Yazer
Pertama kali saya mendengar lagu ini adalah sewaktu Malam Apresiasi Bersama Yazer yang didendangkan secara unplugged. Mungkin kerana sudah biasa mendengar Yazer jamming secara solo di Akademi maka apabila lagu ini dibawakan dalam iringan pemuzik kedengaran agak janggal. Sebuah lagu yang agak keras pengaruh slow-rocknya untuk menyesuaikannya dengan konsep Yazer sendiri. Penyampaian Yazer untuk lagu ini juga telah menyerlahkan lagi persembahan vokal beliau. Saya dapat mendengar dengan jelas vokal yazer berbanding sewaktu beliau di dalam Akademi Fantasia. Lagu ini adalah ciptaan Ajai dan lirik oleh Nurul.

03 Jangan Berjanji - Ekin
Bermulanya lagu ini sudah cukup mengasyikkan. Iringan piano sudah cukup indah. Persembahan vokal Ekin juga cukup meyakinkan. Lagu ini seakan-akan membawa saya ke satu dunia lain yang penuh dengan rasa gothic. Entah kenapa tetapi ada sesuatu dalam lagu ini yang mengingatkan saya kepada unsur-unsur itu. Mungkin kerana bunyi piano yang meremangkan bulu roma. Nyanyian solo Ekin dalam iringan piano benar-benar menggerunkan. Lagu ini adalah ciptaan Ajai dan Nurul.

04 Kembali Padamu - Kefli
Sebuah lagu yang biasa yang telah dicipta oleh Ajai dan lirik oleh Nurul. Persembahan nyanyian dari Kefli masih boleh dibaiki. Saya merasakan intonasi Kefli boleh dibaiki di masa hadapan. Sebutan seperti “ada” dan bukannya “yada” agak merimaskan. Sebuah lagu yang berentak agak ballad dan berjaya disampaikan oleh Kefli dengan bersahaja. Ciptaan lagu ini tidak cukup kuat untuk menyerlahkan kehebatan penyampaian Kefli dalam lagu-lagu sebegini.

05 Medley Bertahkta Di Hati…Antara Matamu Dan Mataku - Felix & Akma
Mengapa saya letak lagu ini dalam kedudukan terakhir adalah kerana penyampaian Akma dan Felix tidak menepati kehendak saya. Jiwa yang diberikan pada saya masih kurang berbanding sewaktu persembahan Konsert Akademi Fantasia. Macam kurang penghayatan. Saya sedar wujudnya chemistry pada kedua-dua penyanyi ini. Mereka bagaikan serasi apabila membawakan lagu ini. Saling melengkapi antara satu sama lain. Pada saya nyanyian mereka secara langsung lebih berharga untuk ditonton. Sementara lagu Antara Matamu Dan Mataku juga agak klise. Bukankah lebih baik sekiranya sebuah ciptaan baru dapat dihasilkan untuk pasangan ini. Tentunya lebih memukau dan merangsang jiwa.

Ranking Pilihan sultanmuzaffar
01 Kau Inspirasiku - Fuad
02 Percaya Pada Cinta - Akma
03 Jangan Berjanji - Ekin
04 Warkah Berlagu Pilu - Felix
05 Aduh Saliha - Mawi
06 Berdebar-Debar - Amy
07 Untuk Terakhir Kali - Marsha
08 Mari Berpesta - Elliza featuring Yogi B
09 Merah Warna Cinta - Yazer
10 Bersama Mu - Aidil
11 Ku Berserah - Amylea
12 Kasih Yang Terpisah - Idayu
13 Takkan Ku Lali - Reza
14 Kembali Padamu - Kefli
15 Medley Bertahkta Di Hati…Antara Matamu Dan Mataku - Felix & Akma

Ulasan lain berkenaan EVO '05 boleh dibaca di Javardkent. Ulasan Salam Raya Akademi Fantasia 3 akan dibuat pada utusan yang akan datang.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger